امروز : جمعه31 فروردین 1403 | 9شوال 1445 | 19 آوریل 2024

به گزارش خبرنگار مهر، فرماندارسنندج، معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی کردستان و جمع دیگری از مدیران ادارات سطح شهرستان سنندج امروز دوشنبه از مرکز نگهداری از متکدیان شهرداری بازدید کردند.
طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ متکدی توسط شهرداری سنندج جمع آوری شده است که در بین این افراد دو کودک دخترزیر ۱۸ سال هم بودند که باهم نسبت عمه و برادرزاده داشتند.
یکی از این کودکان که خود را مستانه معرفی کرد، گفت: ۱۳ سال دارم و این هشتمین باری است که توسط شهرداری به این مرکز منتقل می شوم.
وی عنوان کرد: در کرمانشاه به دنیا آمده ام و بعد از مرگ پدرم با برادرم در محله نایسر سنندج زندگی می کنم.
به گفته مستانه پدرش هفت ماه پیش به رحمت خدا رفته و مادرش هم مدتی قبل از مرگ پدر از او جدا شده است و بعد از جدایی والدینش او با پدر و خواهر دیگرش با مادرش زندگی می کردند.
مستانه از وقتی که به خانه برادرش آمده هر روز ساعت پنج صبح به همراه برادرزاده اش  نیلوفر که او هم دختری ۱۴ ساله است، به سطح شهر می آیند و کار خود را شروع می کنند.
مستانه تاکنون به مدرسه نرفته است و سواد خواندن و نوشتن هم ندارد وقتی دلیل را از او جویا شدیم نداشتن شناسنامه را علت این امر عنوان می کند و  ادامه می دهد: مادرم شناسنامه ام را باخود برده است و آن را به ما تحویل نمی دهد.
او مدام تکرار می کرد ما گدا نیستیم بلکه در بازار آدامس می فروشیم، زمانی که سن ام کمتر بود گدایی می کردم ولی الان با برادر زاده ام تنها آدامس می فروشیم.
نیلوفر که برای پنجمین بار است به این مرکز آورده می شود، شغل پدرش را خرید و فروش خودرو ذکر کرد و گفت: تا کلاس سوم ابتدایی درس خوانده ام و دیگربه مدرسه نرفته ام.
این عمه و برادرزاده در ارتباط با درآمد روزانه خود هم گفتند که هر روز ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان درآمد دارند و  آخر شب همه آنها را به پدر نیلوفر که برادر مستانه نیز هست، می دهند.
قطعا در شهرسنندج آدامس فروختن در یک روز ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان درآمد نخواهد داشت
مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج بعد از جمع آوری متکدیان آنها را به دادسرا معرفی می کند و آنها هم با توجه به شرایط متکدیان به مراکز دیگر هم چون بهزیستی و یا زندان ها ارجاع می دهند.
 
بهزیستی تاکنون در جریان وضعیت این دو کودک قرار داده نشده است
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی کردستان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که بهزستی چرا تاکنون نسبت به وضعیت این دو دخترکه بارها از سطح شهر جمع آوری شدند، اقدامی نکرده است، گفت: تاکنون از سوی  هیچ نهادی نامه ای مبنی بر مداخله بهزیستی در ارتباط با وضعیت این دو کودک به بهزیستی ارجاع داده نشده و به ما اطلاعی در این خصوص نداده اند.
محسن شجاعی بیان کرد:  اگر کودکان متکدی و کار بی سرپرست و بد سرپرست باشند در مراکز شبانه روزی بهزیستی پذیرش می شوند.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی کردستان در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه مردی که فرزند و خواهر خود را هر روز برای گدایی به سطح شهر می فرستد و نایلونی از چند بسته آدامس هم به آنها می دهد که پوشش بر کار آنها باشد و مانع از جمع آوری آنها توسط مرکز ساماندهی متکدیان شود، آیا بدسرپرست محسوب نمی شود، افزود: : بی شک چنین فردی بد سرپرست به شمار می رود و در صورتی که به ما تحویل داده شوند در ارتباط با آنها اقدام خواهیم کرد.
 
طی پنج سال بالغ بر ۲ هزار متکدی در سنندج جمع آوری شده است
مدیرمرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج در این بازدید گفت: از سال ۸۸ طرح جمع آوری متکدیان در سنندج آغاز شده است.
صلاح وکیلی بیان کرد: بانک اطلاعاتی از متکدیان که شامل اطلاعاتی هم چون تاریخ ورود، خروج، نحوه ساماندهی و پول توجیبی متکدیان است، در سنندج تهیه شده است.
وی با بیان اینکه ساماندهی متکدیان به تنهایی از عهده شهرداری خارج است، اظهارداشت: ۲۴ ساعت نهایت ۴۸ ساعت امکان نگهداری متکدیان در مراکزنگهداری شهرداری وجود دارد.
وی ادامه داد: متکدیانی که در سطح شهر جمع آوری و به این مرکز منتقل  می شوند برای تعیین تکلیف به دادسرا معرفی خواهند شد.
مدیرمرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج با بیان اینکه از سال ۸۹ تا ۹۴، ۲ هزار و ۴۳۲ متکدی در سنندج جمع آوری شده است، گفت: از این تعداد یک هزار و ۴۳۰ نفر مرد و هزار و ۳۹ نفر هم زن بودند.
وکیلی با اشاره به اینکه از تعداد مذکور ۸۸ نفر با حکم مراجع قضایی تحویل زندان داده شده اند، بیان کرد: در میان آمار ذکر شده افرادی هستند که برای چندمین بار جمع آوری شدند.
وی اظهارداشت: یکی از معضلات اساسی در ارتباط با بحث تکدی‌گری در سنندج مربوط به متکدیان معتاد و مبتلای به بیماری ایدز است.
 
حضور متکدیان اتباع غیر ایرانی در سنندج ریشه کن شده است
وی بیان کرد: در سال های قبل از ۹۱، اتباع خارجی کشورهایی هم چون پاکستان، افغانستان و به ویژه عراق برای تکدی گری به سنندج می آمدند که با حکم مراجع قضایی  از کشور اخراج شدند واز همین سال تاکنون این معضل در سنندج ریشه کن شده است.
مدیرمرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج عنوان کرد: طرح جمع آوری متکدیان از سطح شهر به صورت مستمر و ۲۴ ساعته اجرا می شود.
وکیلی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ متکدی که از این تعداد دو نفر آنها زیر ۱۸ سال سن دارند، جمع آوری شدند.
وی اظهارداشت: با خانواده متکدیان جمع آوری شده تماس می گیریم و آنها را در جریان می گذاریم ولی متاسفانه از شب گذشته تاکنون اعضای خانواده این دو کودک به ما مراجعه نکردند.
وی با اشاره به اینکه این افراد با سوء استفاده از عواطف مردم درآمدهای زیادی را کسب می کنند، افزود: از دیگر شهرهای کشور هم متکدیانی را جمع آوری کردیم که عنوان کردند به دلیل نامناسب بودن درآمد آنها در شهرهای خودشان به سنندج می آیند.
مدیرمرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج با بیان اینکه به ازای هر چهار متکدی یک نفرآنها غیربومی است، عنوان کرد: مردم سنندج به دلیل احساس ترحم و دلسوزی که نسبت به متکدیان دارند و روزانه مبالغی را به آنها پرداخت می کنند که این مسئله موجب شده از دیگر نقاط کشور هم متکدیانی به شهرما بیایند.
 
شهروندان در صورت مشاهده متکدیان با مراکز جمع آوری تماس بگیرند
فرماندار شهرستان سنندج هم در این بازدید با بیان اینکه وجود متکدیان چهره شهر را زشت جلوه می دهد، گفت: از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده متکدیان به مراکز جمع آوری متکدیان در سطح شهر تماس بگیرند نه اینکه به آنها پول پرداخت کنند.
ابراهیم زارعی ادامه داد: این افراد به اندازه کافی توانایی مالی دارند و نیازی به کمک ندارد و بیشتر به کار تکدی‌گری عادت کرده اند.
وی اظهارداشت: بیشتر این متکدیان در حساب های بانکی خود چندین میلیون پول دارند وبرای سوء استفاده از احساسات مردم به صورت حرفه ای و بسیار هنرمندانه عمل می کنند.
وی بیان کرد: هر فردی که قصد کمک و حمایت مالی از نیازمندان را دارد می تواند به نهاد های حمایتی هم چون کمیته امداد و بهزیستی و مراکز خیریه مراجعه کند.
در میان متکدیان جمع آوری شده در طول ۲۴ ساعت گذشته، پیرمرد ۷۶ ساله ای هم بود که پول توجیبی او ۸۰۰ هزار تومان و موجودی یکی از حساب های او هم بیش از یک میلیون تومان بوده است.
او که نای حرف زدن نداشت و به سختی می توانست حرف بزند در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است به سرای سالمندان برود، اعلام رضایت و آمادگی کرد.
مدیرمرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج عنوان کرد: چند سال پیش هم پیرمرد گدایی را که به مرکز منتقل شده بود از سوی دادسرا به سرای سالمندان معرفی شد، بعد از مدتی که برای جویاشدن از وضعیت و رضایت اش از سرای سالمندان به دیدارش رفتیم گفت که اینجا همه چیز خوبه حتی  برنج هم می دهند که بخوریم.
تعدادی از سالمندان و کودکانی که جزو اقشار ضعیف جامعه هستند به دلیل ناتوانی جسمی و مالی همواره مورد سوء استفاده افراد منفعت طلب و حتی گاها هم خانواده های خود قرا می گیرند ولی آنچه در این میان حائز اهمیت است نقش دستگاه های متولی است که می بایست برای حمایت از این افراد اقدام کنند.
منبع خبر: مهر

 


0

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

نماد اعتماد الکترونیکی

Telegram 1