امروز : شنبه01 اردیبهشت 1403 | 10شوال 1445 | 20 آوریل 2024


يك كارشناس علوم اقتصادی در نشست بررسی مفهوم عدالت از منظر قرآن كريم گفت: مهم‌ترين راهكار قرآن كريم برای از بين بردن فقر، انفاق است.

به گزارش ايكنا، نشست بررسی مفهوم عدالت از منظر قرآن كريم به همت دانشكده علوم اقتصادی با سخنرانی سيدمحمد‌رضا رضی بهابادی، كارشناس علوم اقتصادی در غرفه اين دانشكده در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم برگزار شد.
وی در اين نشست ضمن بيان آيه 25 سوره مباركه حديد «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» گفت: اين آيه بيان می‌دارد كه تمام آزارهايی كه تمام پيامبران و خانواده‌های آنان كشيده‌اند، تك‌تك خارها و سنگ‌هايی كه بدن حضرت رسول(ص) را مجروح كرده است، تمام مسخره‌ شدن‌ها، ريخته شدن خون اولياء و اوصياء، نازل شدن كتب آسمانی و ... همه به خاطر عدالت بوده است.
وی افزود: در نگاه انديشمندان نظام سرمايه‌داری مانند آدام اسميت، ريكاردو، ميلتون فريدمن و ... اين نفع‌طلبی شخصی است كه ارزش اصيل و ذاتی معرفی می‌شود و عدالت ارزش ذاتی ندارد. بنابراين هر كس مؤظف است به دنبال نفع شخصی خودش باشد و به ديگران كاری نداشته باشد.
اين كارشناس علوم اقتصادی در ادامه سخنانش تصريح كرد: اگر در عمل مسائلی چون تأمين اجتماعی و توجه به كارگر وجود دارد ابزاری است برای كار كردن بهتر كارگران، در حقيقت عدالت تنها به يك ابزار محدود می‌شود، پس نظام اقتصادی اسلام عدالت را يك هدف و ارزش ذاتی و نظام سرمايه‌داری يا آن‌را به طور كلی نفی می‌كند و يا آن‌را تنها يك ابزار می‌داند.
رضی بهابادی در ادامه سخنانش با طرح اين پرسش كه عدالت چيست؟، ادامه داد: يكی از معانی عدل در لغت بازگشت و بازگشتن است، اگر اين معنا را در كلمه عدالت دنبال كنيم عدالت به معنی بازگشت و بازگرداندن می‌شود كه منظور بازگشتن به حق است.
وی با قرائت آيه 181 سوره «وَمِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ یَعْدِلُونَ» اظهار كرد: در ادبيات موجود معانی ديگری چون توازن، حد ميانه، انصاف، برابری و ... برای عدل آمده است كه به نظر می‌رسد تعريف ارائه شده كامل‌تر و شامل ساير تعاريف باشد.
وی در ادامه سخنانش فقر را يكی از جلوه‌های نبود عدالت در اقتصاد خواند و اظهار كرد: عدالت در اقتصاد تجليات فراوانی دارد كه يكی از آن‌ها استضعاف و فقر اقتصادی است. فقر اقتصادی پديده‌ای است كه وجود آن حاكی از عدم وجود تحقق عدالت كامل در جامعه است.
اين كارشناس اقتصادی در ادامه سخنانش با بيان پاره‌ای از آمارهای مربوط به فقر در جهان اظهار كرد: مهم‌ترين راهكار قرآن كريم برای مبارزه با فقر، انفاق است. انفاق گاهی به شكل زكات ظاهر می‌شود و گاهی هم مستحب است. انفاق و رسيدگی به مستضعفان از سرنوشت‌سازترين مقوله‌هايی است كه در دنيای بعد از اين دنيا می‌تواند در سرنوشت ما تأثير مثبت و منفی داشته باشد.
رضی بهابادی در پايان سخنانش با بيان اين‌كه برعهده دانشگاهيان و مسئولان است كه مدل‌ها و نظريات اقتصادی در برگيرنده منافع محرومين را طراحی كنند، خاطرنشان كرد: طراحی الگوی توسعه اسلامی ـ انسانی، احيای زكات و تأسيس سازمان زكات در ايران، گسترش و ساماندهی كشاورزی در ايران، تغيير نظام بانكی و طراحی نهاد مالی و اقتصادی ويژه حكومت اسلامی، قانون‌گذاری‌های عادلانه، مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی و مبارزه با تجمل‌گرايی و ... راه‌هايی است كه با اجرای آن‌ها شاهد كاهش فقر خواهيم بود.
 


0

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

نماد اعتماد الکترونیکی

Telegram 1