امروز : پنجشنبه09 فروردین 1403 | 17رمضان 1445 | 28 مارس 2024


مديران به خوبي مي‌دانند كه بعد از جمع‌آوري و رفع و رجوع كردن وظايف خود اين كودكان مدتي بعد مجدد به چرخه كار بازمي‌گردند و تنها چيزي كه عايد آنها مي‌شود اضطراب و تضعيف روحيه است. ضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان‌كار ايران گفت: كودكان‌كار در عين آنكه زير چكمه‌هاي سياسي‌كاري پيرامون خط فقر له مي‌شوند، اما در عوض با يك اقدام نادرست مانند جمع‌آوري فله‌اي در معرض آسيب‌هاي فراواني قرار مي‌گيرند.
فاطمه قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به مهاجرت مجدد كودكان كار پس از اتمام تعطيلات بهاري تاكيد كرد: اگرچه تعداد زيادي از كودكان به دليل كار كردن در كارگاه‌هاي زيرزميني و كوره‌پزخانه‌هايي كه از شمول قانون كار خارج بوده، تعطيلاتي نداشته و همچنان مشغول كار در تهران بودند، اما تعداد ديگري نيز كه نان‌آور خانواده هستند و با خانواده در ايام فراغت ديدار مي‌كنند، به شهرهاي محل سكونت خود در خارج از تهران در ايام تعطيلات سفر كرده بودند.
او افزود: اين امكان وجود دارد كه شهرداري تهران با همكاري ساير دستگاه‌ها مجدد به جمع‌آوري كودكان كار اقدام كند و قصد داشته باشد كه دوباره نسبت به جمع‌آوري فله‌اي كودكان كار مبادرت ورزد.

اطلاعات دست و پا شكسته دادن در مورد خط فقر به ضرر كودكان است
عضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان كار ايران در مورد رويه در پيش گرفته توسط سازمان‌هايي كه نسبت به جمع‌آوري كودكان كار طي سنوات گذشته تصميم‌گيري و اقدام مي‌كنند، خاطر نشان كرد: اين اقدام سال‌ها ادامه داشته، آن هم از نوع اشتباه و ناقص‌ترين چرخه و با صرف‌ هزينه‌هاي هنگفت.
او ادامه داد: اين در حالي است كه كار اين كودكان به دلايل مختلفي از جمله فقر و نابرابري‌هاي اقتصادي بازمي‌گردد كه مسئولان اگرچه به اين امر واقف بوده و در مورد خط فقر نيز اطلاعات دست و پا شكسته‌اي دارند اماهمچنان كودكان كار را در زير چكمه‌هاي سياسي‌كاري پيرامون خط فقر له كرده و ناديده مي‌گيرند اما در عوض با يك اقدام نادرست آن هم از جنس جمع‌آوري فله‌اي كودكان كار، قصد دارند تنها ظاهر خيابان‌هاي تهران را از وجود چنين كودكان نيازمند و نان‌آوري پاك كنند و تنها دغدغه‌شان ظاهر و زيباسازي شهر است نه رسيدگي به زيرساخت‌ها.

سازمان‌ها در عين مطلع بودن بر كار فله‌اي اصرار دارند
به گفته قاسم‌زاده جمع‌آوري اين چنيني كودكان ساماندهي محسوب نمي‌شود بلكه رفع و رجوع كردن، وصله و پينه كردن و حاد كردن موضوع است چرا كه ساماندهي در وهله اول فقرزدايي و فراهم آوردن امكانات تحصيل، بهداشت، تغذيه و ..... براي اين كودكان و خانواده‌هايشان است.
عضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان كار ايران در مورد چرخه ناقص اقدامات مقطعي نيروي انتظامي، شهرداري و .... براي جمع‌آوري كودكان كار گفت:‌اين سازمان‌ها خودشان واقف هستند كه بعد از جمع‌آوري و رفع و رجوع كردن وظايف خود اين كودكان مدتي بعد مجدد به چرخه كار بازمي‌گردند و تنها چيزي كه عايد آنها مي‌شود اضطراب و تضعيف روحيه است.
قاسم‌زاده تاكيد كرد: بهتر است مسئولان شهرداري، بهزيستي، نيروي انتظامي و ساير ارگان‌هاي دخيل در جمع‌آوري كودكان كار ابتدا به مردم اطلاع‌رساني و پاسخگويي كنند كه طي سنوات گذشته چه تعداد از كودكان كار جمع‌آوري شده مجدد به چرخه كار بازگشته‌اند و سپس بر روي چنين اقدام خود مجدد مانورهاي اطلاعاتي دهند.

مسئولان رده بالاي مملكتي به فقرزدايي بينديشند
عضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان كار ايران از مسئولان رده‌بالاي دولتي خواست كه اگر قرار است از سال جاري تصميماتي براي جمع‌آوري كودكان كار و آجر كردن نان پرتلاش اين كودكان اتخاذ شود بهتر است كه قبل از آغاز يك كار بي‌حاصل و كارشناسي نشده ديگر و ضربه زدن به كودكان، با كارشناسان و انجمن‌ها مشورت كرده و براي از بين بردن فقر اقدام عاجل كرده و كمتر نسبت به آمارهاي خط فقر حساسيت به خرج دهند.


0

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

نماد اعتماد الکترونیکی

Telegram 1