امروز : پنجشنبه09 فروردین 1403 | 17رمضان 1445 | 28 مارس 2024


"فقير نان شب " به نوعي همان چيزي است كه سازمان ملل در گزارش سالانه خود از آن به عنوان "فقر يك دلاري" نام مي برد.فقر يك دلاري پايين ترين سطح فقر است كه در تقسيم بندي هاي صورت گرفته فقر مطلق ناميده مي شود و بر وضعيتي دلالت دارد كه يك فرد در طول روز تنها يك دلار درآمد داشته باشد.
براساس اين تعريف يك خانواده 6 نفره ايراني چنانچه در ماه يكصدو هشتاد دلار درآمد داشته باشد فقير مطلق و به عبارتي فقير نان شب نيست و در صورتي كه پايين تر از اين درآمدداشته باشد فقير مطلق به حساب آمده و نيازمند نان شب محسوب مي شود.
اما آيا درآمد همه خانوارهاي ايراني آن گونه كه ادعا شده است واقعا بيش از يكصد و هشتاد دلار( به ازاي هر دلار هزار تومان، يكصد و هشتاد هزار تومان) است؟
بايد خاطر نشان ساخت كه آمار و ارقام مربوط به خط فقر در كشور چندان به روز و مشخص نيست، زيرا بسياري مثل مصري وزير رفاه دولت نهم معتقدند كه اعلام خط فقر به درد كسي نمي خورد!
تازه ترين آمارهاي رسمي مربوط به سال 1385 است و از سوي وزارت رفاه 10 ميليون نفر اعلام شده است.
يكي از معدود موضع گيري مقامات در خصوص جمعيت زير خط فقر در كشور مربوط به معاون هدفمندي يارانه هاي وزارت رفاه در دولت نهم است.
اسحاق صلاحي در مصاحبه اي در سال 85 خط فقر را در سال 84، براي خانوار شهري 160 هزار و براي خانوار روستايي 113 هزار تومان اعلام كرد.
به گفته وي خانوارهاي شهري كه زير 160 هزار تومان و خانوارهاي روستايي كه زير 113 هزار تومان درآمد داشته باشند زير خط فقر قرار دارند.
اين معيار براي تعيين خط فقر( 160 هزار براي مناطق شهري و 113 هزار تومان براي مناطق روستايي )تقريبا همان خط فقر مطلق است كه سازمان ملل فقر يك دلاري و يا به عبارتي آن را فقير نان شب مي نامند.
اسحاق صلاحي معاون هدفمندي يارانه ها ي دولت نهم به صراحت در اين مصاحبه گفت كه تقريباً 5/1 درصد جمعيت شهري و 11 درصد جمعيت روستايي زيرخط فقر هستند. به اين ترتيب حدود پنج ميليون نفر در شهرها و دو نيم ميليون نفر در روستاها، جمعاً حدود 5/7 ميليون نفر از جمعيت كشور زيرخط فقر به سر مي برند.
بر اساس گفته هاي معاون هدفمند كردن يارانه ها و فقر زدايي دولت نهم كه تعريف آن از خط فقر نه فقر نسبي كه مترداف با ياپيين ترين سطح فقر يعني فقر مطلق است و با معيار نياز به نان شب و خط فقر مطلق سازمان ملل همخواني دارد ، حدود هفت و نيم ميليون نفر از جمعيت ايران "فقير نان شب" اند.
اين در حالي است كه برخي كارشناسان حتي ديدگاههاي متفاوت تري نسبت به آمارهاي در زمينه خط فقر( فقر مطلق ) داشته و معتقدند كه جمعيت زير خط فقر مطلق در ايران تا دو برابر اين تعداد تخمين زده مي شوند.
اما اين نكته در مصاحبه رييس جمهور، محمود احمدي نژاد كه "ما در ايران فقير نان شب نداريم." كه در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در مصاحبه مطبوعاتي اش در كپنهاك دانمارك بر زبان آورده شد آرزوي هر ايراني دلسوز باشد و شايد به دليل ارائه نشدن آمار دقيق پس از سال 85 اين اختلاف نظرها در قسمت هاي مختلف اجرايي كشور در اين زمينه به وجود آمده باشد . و يا با برنامه هاي اجرا شده پس از اين سال ،سطح زندگي جامعه به قدري رشد پيدا كرده كه ديگر فقير نان شب نداريم.
در هر صورت شايد بر اساس نظر وزير رفاه دولت نهم اعلام اين آمار به صرف اعلام ،كمكي به زندگي هيچكس نكند ولي اميد مي رود مسوولين سياستگذار و مجريان برنامه هاي اقتصادي كشور راهي را در پيش گيرند تا هيچ نيازمند به نان شب در كشور ، در هيچ برهه زماني وجود نداشته باشد و سطح زندگي مردم روز به روز رشد بيشتري پيدا كند و اقتصاد خانوار روز به روز در كنار اقتصاد ملي كشور عزيزمان ايران شكوفا تر شود.


افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

نماد اعتماد الکترونیکی

Telegram 1