امروز : شنبه01 اردیبهشت 1403 | 10شوال 1445 | 20 آوریل 2024


2012 سال پرهياهويي بود. جنگ، درگيري و قتل و غارت همچنان در اين سال هم ادامه داشت. جنجال‌ پايان دنيا و پيشگويي تقويم «ماياها» نيز روزهاي آخر اين سال را به شدت تحت‌تاثير قرار داده بود. يكي از نتايج درگيري‌هاي خونين سال 2012 در كشورهاي مختلف، افزوده شدن به انسان‌هاي نيازمند كمك بود. با اين همه در سال 2012 ميلادي باز هم بودند كساني كه به موسسه‌هاي خيريه كمك‌هاي هنگفتي اهدا كردند. دوهفته‌نامه «فوربس» فهرست 50 نفره‌اي منتشر كرده است كه در آن نام خيريني به‌چشم مي‌خورد كه بيشترين مبالغ را به موسسات خيريه اهدا كرده‌اند. نويسنده اين مطلب مي‌گويد مجموع كمك‌هايي كه سال گذشته اين افراد به موسسات خيريه پرداخت كرده‌اند بالغ بر 7.4 ميليارد دلار مي‌شود. در مطلب زير با 10 نفر نخست اين فهرست آشنا مي‌شويد.

وارن بافت
ميزان كمك:3/084 ميليارد دلار: كمتر كسي است كه اين ميلياردر آمريكايي را نشناسد. يكي از مشهورترين نقل قول‌هاي «بافت» اين است كه: «هميشه مي‌دانستم كه ثروتمند مي‌شوم.» او كه با چنين اعتماد به نفسي چندين بار درصدر فهرست ثروتمندترين مردان جهان نيز قرار گرفته است، سال 2012 اين مبلغ كلان را به چندين موسسه اهدا كرده و به اين ترتيب به عنوان خيرترين مرد جهان در سال گذشته ميلادي دست يافته است.

مارك زوكربرگ و پريسيلا چان
ميزان كمك: 499 ميليون دلار: خالق فيس‌بوك نياز به معرفي دارد؟ او و همسر شرقي‌اش با مبلغي كه در سال 2012 به موسسات خيريه اهدا كردند در رده دوم خيرين قرار دارند. با اين همه نكته‌ جالب‌توجه ميزان اختلاف فاحش بين مبلغي است كه نفر اول و دوم اين فهرست اهدا كرده‌اند. به هرحال بايد گفت از كسي كه مديريت سايتي را برعهده دارد كه ارزش سهام آن بيشترين مقدار يك شركت اينترنتي است انتظارها بيش از اينها بود!

 

جان و لورا آرنولد
ميزان كمك: 423 ميليون دلار: «جان داگلاس آرنولد» ميلياردر آمريكايي و مدير صندوق تامين سرمايه‌گذاري «مشاوران سنتائوروس» است كه در تجارت محصولات مربوط به صنعت انرژي تخصص دارد. جان آرنولد در فهرست جوان‌ترين ميلياردرهاي خودساخته در جهان در جايگاه دوم، پس از مارك زوكربرگ موسس فيس‌بوك، قرار دارد.همسر او «لورا آرنولد» در حال حاضر رئيس بنياد خانوادگي آرنولد است. جان و لورا آرنولد در حال حاضر دو فرزند دارند.

 

پل آلن
ميزان كمك: 309 ميليون دلار

«پل گاردنر آلن»، متولد ۲۱ ژانويه ۱۹۵۳ در «سياتل» ايالت واشنگتن، يكي از بنيان‌گذاران شركت مايكروسافت است كه به كمك «بيل گيتس»، مايكروسافت را در سال ۱۹۷۵ در شهر«آلبوكركي» در ايالت «نيومكزيكو» تاسيس كردند. «پل آلن» كه هم‌اكنون يكي از مديران شركت مايكروسافت است، در شهر «مرسرايلند» ايالت واشنگتن زندگي مي‌كند. دارايي او در سال ۲۰۱۲ ميلادي 14.2 ميليارد دلار برآورد شده‌است.

 

سرگئي برين و همسرش
ميزان كمك: 223 ميليون دلار

«سرگئي ميخايلوويچ برين كارآفرين آمريكايي متولد روسيه است كه با كمك «لري پيج» شركت گوگل را پايه‌گذاري كرده است. او خود وقتي دانشجو بود كمك هزينه تحصيلي از موسسه خيريه «نشنال ساينس» دريافت كرد كه به او اجازه ادامه تحصيل در رشته علوم كامپيوتر در دانشگاه استنفورد را داد. او و همسرش اين روزها از ثروتمندان خير آمريكا هستند.

 

مورتيمر زاكرمن
ميزان كمك: 200 ميليون دلار

«مورتيمر زاكرمن» را به عنوان رقيب «مرداك» و رسانه‌هايش مي‌شناسند. اين ميلياردر آمريكايي صاحب «نيويورك ديلي نيوز» است. «زاكرمن» در «مونترال» كانادا و در «كبك» متولد شده است. پدر او «آبراهام زاكرمن» مغازه‌اي داشته كه در آن سيگار و شكلات مي‌فروخته است. «مورتيمر زاكرمن» هنوز هم خاطرات كار كردن در اين مغازه كوچك را از ياد نبرده است.

 

كارل سليان ايكان
ميزان كمك: 150 ميليون دلار

كارآفرين و ميلياردر آمريكايي در سال 1936 به دنيا آمده و مجموع ثروت خالص او بالغ بر هشت ميليارد دلار برآورد شده است. مادر او آموزگار بوده و پدرش هم خواننده. «كارل ايكان» تحصيلات خود را در دو دانشگاه «پرينستون» و «نيويورك» گذرانده است. او مدتي را نيز در كادر مديريت ياهو مشغول به‌كار بوده است.او اين مبلغ را به Mount Sinai School of Medicine كمك كرده است.

 

شلدون و ميريم آدلسون
ميزان كمك: 143 ميليون دلار

«شلدون آدلسون»، مالك بزرگ سرمايه‌ها و املاك و مستغلات و هتل‌ها در ايالت «نوادا» ايالات متحده است. او مدير اجرايي شركت «لاس‌وگاس سندز كورپوريشن» و از جمله مهم‌ترين حاميان مالي گروه‌هاي راستگراي طرفدار رژيم صهيونيستي در ايالات متحده و ساير نقاط جهان و نيز از حاميان سرشناس چهره‌هاي حزب صهيونيستي «ليكود» محسوب مي‌شود. آدلسون در حال حاضر ساكن لاس وگاس است.

 

ديويد كخ
ميزان كمك: 137 ميليون دلار

«ديويد كخ» با ثروتي معادل 31 ميليارد دلاري در فهرست 10 نفره ثروتمندان جهان كه «فوربس» آن را منتشر كرد در رده پنجم قرار گرفته است. برادر بزرگ‌تر او «چارلز كخ» در اين فهرست در رده چهارم قرار گرفته است. آنها با شراكت يكديگر «صنايع كخ» را مديريت مي‌كنند. «ديويد هميلتون كخ» را همه به عنوان ميلياردري خير مي‌شناسند. او در سال 2010 به عنوان دومين فرد ثروتمند نيويورك انتخاب شده بود.

 

فيليپ و پنه‌لوپه نايت
ميزان كمك: 125 ميليون دلار

يكي از موسسان شركت معروف نايكي، «فيليپ‌هامپسون نايت» است. وي در سال 2004 از مقام مديريت ارشد اجرايي شركت استعفا داد؛ اما در پست رياست شركت باقي ماند. «فيل نايت»، متولد 24 فوريه سال 1938 در پورتلند اورگان فرزند يك حقوقدان و ناشر روزنامه است. نايت به دبيرستان كلولند در پورتلند رفت و سپس براي تحصيل به دانشگاه اورگان در يوجن رفت و در سال 1959 يك درجه روزنامه‌نگاري دريافت كرد.

 

ابوالفضل الله‌دادي
تهران امروز


افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

نماد اعتماد الکترونیکی

Telegram 1